Nápad na malé zápisníky s oblými rohy, kvalitním papírem a měkkou vazbou není nijak nový. Pokud se podíváte na jakýkoli francouzský film za devatenáctého nebo dvacátého století, jistě si všimnete spousty pouličních malířů, jak do svých skicáků zaznamenávají život pouliční Paříže. Vždyť i Jack Dawson, fiktivní hrdina megahitu Titanic, vytahuje ve filmu svůj zápisník s portréty pařížských prostitutek. Takže není divu, že se podobnému typu papírenského zboží dařilo. S nástupem levnější konkurence na konci dvacátého století ale tato tradice vymizela, a bločky upadly v zapomnění.
To se změnilo v roce 1997, kdy Maria Sebregondi navrhla uvedení podobného typu zápisníku, tentokrát ale na italský, nikoli francouzský trh. Společnost Modo & Modo se nápadu chopila, a brzy již na trh vypustila první pět tisíc kusů. Úspěch nejspíš překvapil i je samé, protože o rok později už prodeje vystřelily na šestinásobek, a o produkty malé značky byl zájem po celé Evropě, včetně jejich domovské francouzské metropole. V následujících letech pak firma přežila několik akvizic, ale stále si uchovala svůj charakteristický punc s důrazem na kvalitní zpracování a tomu odpovídající cenu. Ta však zákazníkům podle všeho nijak nevadí, protože před sedmi lety uvedl Moleskine na trh celou novou řadu, která se tentokrát soustředí hlavně na čtení, cestování a další aspekty života moderního člověka.
Jak to, že se vlastně značce, založené na produkci papírového zboží, daří v digitální době tak dobře? Především, Moleskine se včas nalodil na digitální revoluci, a svým zákazníkům dnes poskytuje přístup k exkluzivním online materiálům, jako jsou aplikace nebo možnost stáhnout si personalizované potisky. K nedávným projektům patří třeba i Moleskine kavárny, designované podobně jako jejich zboží v duchu kombinace jednoduché italské estetiky, elegance a maximální funkčnosti bez ztráty pohodlí.